Click Here!

Bilakah Baja Kompos Sedia Digunakan?

Ditulis oleh Aida Ab Jalil on Monday, April 23, 2012


    Semalam lepas aktiviti potong rumput2 sekeliling rumah barulah rasa luas sikit tanah. Badan pun mula rasa sakit2. Maklum, sesekali buat kerja macam tu memang sakit badan. Tapi kalau orang yang memang biasa tak de hal langsung. Rumput2 yang sudah dipotong saya kumpulkan sekali. Hubby nak bakar, tapi saya tak bagi. Saya nak jadikan kompos. Jadi diserahkan saja pada saya. Sambil menanti panas bertukar teduh, saya capai buku Seronok Bertaman keluaran Alaf 21. Selak punya selak jumpa artikel tentang penyediaan kompos.

    Waw.. Ini memang satu info yang berguna. Kita biasanya hanya menyediakan baja kompos dari rumput2 dan daun2an kering saja tanpa mengetahui bila baja kompos tersebut benar2 sedia untuk digunakan.

    Sila lihat dan baca dari gambar di atas. Kalau tak jelas, sila baca ni..

" Masukkan kayu di tengah2nya. Selepas itu keluarkan kayu tersebut dan periksa samada panas atau lembap. Jika panas bermakna baja kompos anda belum sempurna dan belum boleh digunakan."

Published with Blogger-droid v2.0.4

{ 0 komen... read them below or add one }