Click Here!

Perkembangan Semaian

Ditulis oleh Aida Ab Jalil on Monday, April 16, 2012



1. Semaian kacang panjang baru nampak rupanya selepas 9 hari disemai sejak 8/4/12.

2.  Ini pula semaian kobis yang masih malu2 nak keluar. Berbanding yang lain, ia dikira cepat juga la memandangkan ianya disemai pada 14/4/12.

3.  Gambar yang ini pula adalah anak tomato. Ia seusia kacang panjang kerana disemai pada 8/4/12.

Published with Blogger-droid v2.0.4

{ 4 komen... read them below or add one }

Anonymous said...

salam..seronoknya tgk semaian menjadi...nk tanya skit aida guna tanah apa ye...sy pun semai jg tp x menjadilah..sy cuma guna tanah hitam yg beli kt nurseri tu je...bleh bg ilmu skit..

Aida Ab Jalil said...

salam, saya guna tanah kompos yang dah siap jual kat nurseri. kalau berpeluang singgah kat nurseri sepangjang jalan sg buloh-shah alam tu,boleh beli di lot 43 & 44. Ada dua jenis;Lot 43- satu beg plastik putih besar(+/- saiz A3) tanpa apa2 brand harganya Rm6/sebeg. Beli 2 beg blh dapat rm10. Tanah ni kalau kena air akan jadi bulat2 tapi xkeras. Atau satu lagi kt lot 44, beg putih jugak ada brand xigt brand apa kecil sket (+/- saiz A4) rm2/sebeg. Yang ni tanahnya agak kering sikit walaupun kena hujan. So biasa, saya campurkan keduanya. :)

adeque said...

ok..terima kasih..sy try cari tanah tu..sy sukalah tgk blog aida nie..actually sy baru je pindah rum and adalah skit tanah kat tepi and blkg rum.bila tgk aida tanam mcm-mcm sayuran nie teringin pula nk bercucuk tanam.blehlah sy tiru ye...

Aida Awie said...

tq adeque krn sudi berkunjung ke blog saya. sebenarnya ramai lagi blogger cucuk tanam yg lebih bagus. saya cuma mencatatkan jurnal penanaman di samping kehidupan peribadi saya di blog ini. insyAllah saya bantu apa yg terdaya... :)