Click Here!

Jeram-Lumut-Pangkor

Ditulis oleh Aida Ab Jalil on Tuesday, February 1, 2011

* Hari ni nak say sorry sangat-sangat kat korang pasal semalam penat sangat. So, malas pulak rasanya nak update blog pasal Pangkor.

Perjalanan bermula seawal jam 5.30 pagi dari rumah saya dan rumah kakak ipar di Klang. Mak dan ayah mertua saya memang dah sampai jam 2.30pagi dari Pahang. So, tidur beberapa jam kat rumah saya sebelum bertolak. Kak Long dari Johor pula singgah tidur di rumah Kak Ngah sejak tengah malam lagi. So, lebih kurang jam 6pagi kami bertemu di check point Jeram untuk konvoi. Empat buah kereta semuanya.

Perjalanan dari Jeram menuju ke Lumut memakan masa lebih kurang  3 jam. Tak la lama sangat sebab kami cuma singgah Subuh dan mengisi minyak saja. Jam 9 pagi, tiba di Lumut Waterfront. Selepas memarkir, singgah minum di kedai berdepan Terminal Jeti.

Keluarga Kak Chik makan semeja dengan mak mertua saya. Siap makan suap menyuap lagi...
Gelagat dua orang anak buah yang makan semeja memang macam-macam.
    Cuaca mendung sejak kami tiba. Kemudian renyai sedikit sewaktu naik feri. Sekejap je pun... Tiket feri boleh dibeli di kaunter depan Terminal Jeti dekat area tandas tu. Harga tiket pergi-balik bagi dewasa RM10 manakala RM5 bagi kanak-kanak. Selesai pembelian tiket, masing-masing angkut beg sendiri menuju ke jeti. Di sana tak lama pun menunggu, sebab feri memang dah sedia ada. So, terus masuk feri dan duduk. Perjalanan dari Lumut ke Jeti Pangkor tak makan masa lama, tak sampai sejam pun.

Beg kami satu je tapi paling besar. Semua baju main gulung.

Dalam feri, masing-masing sibuk cari port sendiri untuk feeling cuti-cuti pulau.
     Sampai kat Jeti Pangkor, semua lepak dulu. Orang lelaki pergi cari kereta sewa. Lama juga nak dapat kereta sewa. Akhirnya dapat 2 buah proton Iswara. Harga RM70 sebuah. Nak tak nak, kenalah buat dua trip setiap kereta pasal kami ni ramai..

Cerita pasal kereta, nak cerita sikitla. Memang adventure betul condition kereta tu. Stereng berat, aircond out, radio ntah ape-ape siaran... Nasib baik brek makan. Satu lagi yang saya kurang berkenan tentang orang-orang yang menawarkan khidmat kereta sewa tu. Macam samseng je.. Takut nak berurusan memandangkan rupa fizikal mereka seperti samseng. Sebab tu la orang lelaki je yang pergi berbincang. Kami yang perempuan ni dok diam-diam jaga barang je. Hehehe..