Click Here!

Kitar Semula Botol Jus Jadi Bekas Tanaman

Ditulis oleh Aida Awie on Friday, September 20, 2013

Memandangkan situasi poket kebanyakan isirumah agak gawat kesan kenaikan 20sen harga minyak hari tu, maka secara tak langsungnya kita kena fikir sejuta kali kalau nak membeli barangan dapur. Bukanlah tak perlu beli langsung, tapi mana yang boleh jimat tu memang seharusnya kita jimat. So boleh sama2 kita praktikan edible garden di rumah. Rasanya memang patut sangat dah kalau setiap rumah ada sekurang2nya sejenis tanaman. So boleh tukar2 dengan jiran supaya dapat melengkapkan bahan resepi selain dapat jimat duit belanja dapur. Macam di kawasan kami tak susah mana, rasa nak serai mintak je kat orang depan, nak makan betik mintak kat mak cik belakang rumah, nak daun kari boleh mintak pada akak tepi rumah, kalau diorang nak makan pegaga atau ulam raja boleh datang petik sendiri kat rumah kami. Begitulah kami hidup setaman. Tapi kadang2 memang segan jugak nak minta. Nak pulak bila jiran ada tetamu bertandang, kita pulak masa tu sibuk nak daun limau purut dan serai buat masak tom yam. Jadinya baik tanam sendiri jugak lah... Bagi yang bertanah boleh la bertanam, bagi yang tak bertanah bagaimana pula? Haa... Kita kena buat cara tak bertanah la. Mana yang boleh tanam dalam botol tanam la dalam botol. Mana yang ada ruang luas tu, boleh beli pasu tanam dalam pasu. Asalkan bila nak makan ada je kat situ. Tinggal petik jer. Kalau beli serai kat kedai, 3 batang dah 60 sen. Tapi sebatang je yang cantik gemuk. Lagi dua batang boleh sedekah kat tong sampah je sebab rupanya dah kering. Tak de pilihan, nak tak nak memang 60 sen la jadinya harga sebatang serai tu. Hari ni memandangkan office blackout dari pagi sampai 1.30ptg, sempat la buat kitar semula bekas jus ni untuk jadikan bekas menanam. Balik ni ingat nak semaikan batang daun kesum atau pudina. Biar sedap sikit kalau bebila nak makan laksa nanti. Eceh!

Ni cara yang saya buat untuk hasilkan bekas tanaman. Potong sikit bahagian atas botol untuk penanaman. Simpan bahagian pemegangnya agar mudah dijadikan pengangkut di pagar. Tebuk lubang kecil di bahagian bawah untuk tujuan pengaliran lebihan air siraman . Bagi bekas ni, saya tebuk hanya satu lubang je sebab pudina dan kesum perlu air yang banyak. Jadi tanah akan kekal lembap sekiranya terlupa menyiramnya sekali sekala. Kemudian balut bahagian bawah botol kecuali lubang dengan tape hitam. Ini bertujuan agar akar pokok tidak terdedah kepada matahari secara langsung. Kebanyakan akar tumbuhan akan rosak jika terdedah kepada matahari. Senang je kan? Jom praktik edible garden mulai sekarang.
Published with Blogger-droid v2.0.10

{ 3 komen... read them below or add one }

❤Kamsiah❤ said...

jimat belanja disamping terpelihara alam sekitar..

salam kenal dari akak...follow sini

Aida Awie said...

As salam kak.. salam kenal. Memang skrg kena banyakan recycle projek supaya poket tak kempis. Hehe..

Anonymous said...

I love ωhat you guuys tеnd tо bе up too.
Τhis tуpe of сleѵer ωork аnd repοrtіng!

Κeeр up thе amazіng
worκѕ guys I'ѵе added you guys
to our blogгοll.

Му ωeb blοg :: how to jailbreak ipod 4th generation 6.1.3 no computer