Click Here!

Oh... Roti Pertamaku!

Ditulis oleh Aida Awie on Wednesday, September 25, 2013

    Hah! Ni dia roti saya yang pertama. Malam tadi entah macam mana boleh terlebih rajin. Tetiba nak buat roti pulak. Sayang pulak dengan lebihan mauripan kalau dibuang begitu jer. Mauripan tu saya beli untuk buat jus tomato+mauripan sebagai ubat pankreas. Ada la lebih, so tetiba jer rasa nak buat roti, Padahal tak pernah2 belajar buat roti. Resepi roti pun google tang2 tu juga. Lihat hasilnya....

Roti pertama yang nampak macam jadi, tapi isinya tak menjadi.

          Nampak macam ok jer kan? Malangnya bila makan macam ada yang tak kena. Bukan pada rasanya, tapi rupanya doh tu tak naik lagi. Adeh...  Hubby makan pun macam terpaksa. Nanti kang kalau tak makan takut saya merajuk. Haha!

      Semalam masa menguli saya bahagikan pada 5 bahagian doh. Bakar 3 bahagian jer. Semuanya berintikan ayam black pepper dengan cendawan kering. 2 doh lagi saya tak jadi bakar sebab fikirkan tak jadi. So biar je sampai ke pagi ni, tengok2 doh tu dah mengembang 2 kali ganda dari saiz asal.    

      Uik... Macam ni teruja balik nak membakar pagi ni. Mana tau semalam tu sebab doh tak cukup kembang ker... kan? So, hasilnya selepas dibakar 30 minit.....

roti
Roti dari doh yang sama, tapi dibakar selepas semalaman. 

       Kali ni buh kaya jer dalam roti tu sebab nak cepat. Bila dibakar, kaya meleleh keluar. Mungkin ada bocor la kut. Hiks2 !! Isi roti nampak gebu sikit dari semalam. Ada juga la lubang2 udara dari roti semalam yang padat macam cekodok. Tapi kulit roti masih keras, tak lembut macam roti beli tu..

Ada sapa nak kongsi pengalaman atau tips buat roti tak?

Published with Blogger-droid v2.0.10

{ 0 komen... read them below or add one }