Click Here!

Bila Si Kaduk Dah Naik Junjung

Ditulis oleh Aida Awie on Tuesday, September 24, 2013

    Asalnya tanah kami ni masa mula2 beli penuh dengan lalang setinggi dada. Jenuh juga memikir tindakan awal apa nak buat bila dah dapat tanah sekangkang kera ni. Tapi selepas panggil orang mesin rumput, ayah mertua saya tolong meracun pula. Alhamdulillah... Akhirnya terang juga. Hubby pun melaburlah beli rumput karpet jenis filipin dan tanam secara berperingkat. Namun lain jadinya bila kurang penyelenggaraan. Rumput kami dinaiki rumput2 liar berdaun bulat.



      Bila lama tak merumpai, rumput liar tu naik dan lebih subur dari rumput filipin. Saya dah bising2 minta hubby mesin rumput tapi hubby pulak macam suka je dengan rumput liar tu. Labu pun suka sangat golek2 sebab rumput tu tak tajam dan gatal macam rumput filipin. So akhirnya penuh laman dengan rumput liar tu. Cantik tu cantiklah juga, tapi rugi jer duit beli rumput karpet hari tu.



    Rumput liar ni senang je menjaganya, asalkan tiada pokok tinggi darinya, ia akan kekal sama rata. Tapi jika ada rumput atau lalang, ia akan panjang dan kurang daun untuk menyaingi lalang tersebut. So, hubby suruh trim semua lalang biar ia kekal sama rata atas tanah. Nampaknya mungkin peribahasa baru akan berbunyi " Kaduk Naik Junjung, Sireh Jua Beralah Ke Bawah ". Boleh?  Haha.. Suka suki jer nak tukar2 peribahasa lama.


Published with Blogger-droid v2.0.10

{ 0 komen... read them below or add one }