Click Here!

Diari semalam...

Ditulis oleh Aida Ab Jalil on Thursday, April 21, 2011

   Petang semalam dekat-dekat time nak balik ke rumah, hujan lebat la sesangat. Siap ada ribut petir bagai. Takut jugak bila sesekali petir berdentum. Kuatnye bunyi... Tengok kat cermin tingkap pulak, mak oii.. Lebatnye hujan. Camne nak balik ni? Walau pon saya ada kereta, dah kompom satu hal akan jadi kat jalan yang saya kena lalu masa nak balik nanti. Banjir. Emm..Tau sangat dah. Kalau hujan punye lebat camni, kompom jalan tu banjir dan jalan ke Sg Buloh jem teruk! Tapi redah jela.. Naseb baik lepas jugak jem hari tu. Akhirnya sampai rumah jam 6.15petang. Huh! Lewatnye..





  
      Kat rumah apalagi, masak nasi, asam pedas ikan dan sambal kentang. Selalu masak lepas maghrib, tp semalam masak awal sikit sebab kompom suami saya lapar punye hujan-hujan cam ni. Yelah, saya yang naik kereta ni pun sejuk, dia yang naik motor tu lagi la sejuk. Silap-silap kuyup sampai rumah nanti. Ok, siap masak, saya jerang air panas. Nanti boleh bancuh teh o, minum panas-panas. Oh, sedapnye..

   Jam dah tunjuk kul 7.45ptg. Mana suami saya ni.. Naik atas maghrib dulu. Pastu turun balik dengan bawa tuala. Stanby letak kat pintu. Hujan masih lebat kat luar. Sejuknye.. Mana suami saya? Ya allah, ko selamatkanlah perjalanannya. Amin..

   8.00 malam... Masih tak nampak kelibat suami saya. Nasi yang dah siap masak, saya kais-kais bagi berderai... Suami saya tak suka makan nasi berbuku.

  8.05 malam.. Saya bukak Buletin Utama. Tengok berita sambil tunggu suami balik. Hish..Mane die ni.. Capai phone, sms suami tanya dia kat mana. Tapi, credit pulak abis. Aduh.. Time ni le nak abis credit. Cam ne nih? Ya Allah, aku bertawakkal padaMu.

  8.15 malam.. Ke dapur bancuh teh o panas. Tiba-tiba dengar orang bukak pintu gate. Terus jenguk kat tingkap. Nampak suami saya terkial-kial nak bukak mangga gate. Alhamdulillah... Apalagi, capai payung dan kunci gi lari ke gate. Huh! Cian suami saya..Betullah..Kuyup abis. Lepas dia parkir motor kat tepi rumah, saya hulurkan tuala. Naseb dah siap bancuh teh o.. Dengan menggigil suami saya minta air panas. Terus hulur teh o panas yang saya bancuh tadi. Terharu bila tengok keadaannya cam tu. Mencari rezeki untuk keluarga tak kira hujan panas. Lepas dia mandi, kami makan nasi sambil tengok movie.. Abis dah!

{ 2 komen... read them below or add one }

NM02 said...

smlm ai tido awal yu.. sejuk!

Watie Rose said...

betul2 isteri misali nih, semalam sy masak kicap jer...