Click Here!

Nasi Minyak + Ayam Masak Merah Tambat Suami

Ditulis oleh Aida Awie on Monday, July 15, 2013

        Huh... Tajuk tak boleh blah. Macam yoyo oo jer. Bunyinya macam masuk bakul angkat sendiri jer,kan?





         Ini kali pertama saya buat nasi minyak sebenarnya. Huhu~

         Sepanjang hayat inilah baru nak mencuba buat nasi minyak. Tu pun sebab hubby teringin sangat nak makan berbuka puasa semalam. Gagahkan juga buat nasi minyak walaupun takut tak menjadi. Bukan apa, saya macam fobia masak nasi yang macam2 ni. Dulu pernah cuba2 buat nasi carrot, tapi nasi jadi lembek dan langsung buat saya down. Sehingga itu la saya memang tak masak sangat nasi2 yang pelbagai ni. Takut jadi bahan ketawa orang je. Kalau masak lauk pauk kira boleh tahan lagi. Nasi biasanya mak saya yang masak.

        Tapi semalam buat pertama kalinya saya masak nasi minyak dan ianya menjadi. Sedap dan habis seperiuk. Yay!! Hubby puji melambung sebab saya dah pandai buat nasi minyak. Ada hati la dia nak suruh masak selalu lepas ni.

        Resepi nasi minyak dan ayam masak merah saya memang ikut sebijik dari blog hartini2502.blogspot.com, cuma ayam masak merah tu tak letak tomato je. Alhamdulillah... Naseb la menjadi jugak. Kalau tak harus la malu nak angkat muka kat mak mertua ngan adik2 ipar. Haha!

      Bonus lagi... Puding koktel buah-buahan permintaan adik ipar yang saya buat semalam pun menjadi jugak. Happy! Happy! Double happy sebab dapat belajar something. Biasanya kalau puding2 cam ni kak chik saya je yang buat. Saya tolong perabihkan. Nampak cam susah je nak buat. Tapi dah semalam dia tak de, kena la saya buatkan. Haha.. puding pon masak sambil tengok resepi internet. Ceduk resepi puding ni dari rohaisha.blogspot.com. So inilah hasilnya...



         Saya buatkan dalam mangkuk besar je sebab tak de mangkuk kecik. So masa makan ceduk sikit2 dlm cawan, tambahkan koktail buah dan tuang kuah dia. Opss.. Saya ada modified sikit resepi ni. Kurangkan gula dan tambah dengan taburan kacang shantung, biar ada tekstur crunhcy. Sedap weh!! Cubalah kalau tak percaya... ♥♡♥





{ 0 komen... read them below or add one }