Click Here!

Tips Pokok Berbunga / Berbuah

Ditulis oleh Aida Awie on Friday, July 12, 2013

    Cerianya cuaca pagi ni.... Alhamdulillah, kan ? Tadi sebelum ke pejabat, macam biasa saya akan siram pokok dulu. Dah jadi satu rutin tiap2 pagi pun. Seronok kalau tengok pokok2 yang kita tanam ni membesar dan memberi hasil. Apa tips untuk buat pokok cepat membesar, berbunga dan berbuah? Teruskan membaca...
      
      Masa menyiram tu biasanya saya mesti akan cakap2 dengan pokok2 tu biar dia cepat besar. Memang la pokok2 tu tak balas balik apa yang kita cakap, tapi ia faham kut. Teringat kisah arwah aki saya dengan pokok rambutan. Alkisahnya, dah bertahun2 pokok tu membesar, tapi tak jugak berbuah. Jiran sebelah rumah dah dua tiga kali merasa hasil. Mula2 tu aki saya fikirkan mungkin pokoknya belum matang. Tapi dah lama sangat, hilang jugak sabarnya. Last2 dia gantung selipar buruk kat hujung ranting dan marah2 pokok tu.
  " Ha.. Cantikkan? Pokok lain berbuahkan buah. Merah2 je kaler buah. Ko berbuahkan selipar buruk. Macam2 kaler ada. Aku tanam ko, baja ko supaya bila besar ko bagi aku merasa buah ko. Tapi ko tak nak berbuah. Kalau tahun depan pun ko tak bagi hasil, aku tebang ko!" 

      Lebih kurang cam tu la ayat aki saya tu. Kami dok gelak je tengok. Masa tu rasa macam klakar sangat cakap dengan pokok. Tapi kuasa Allah kan... Memang tahun depannya pokok tu berbuah selebat2nya. Tak jadi la kena tebang dek aki saya. Wallahu alam samada memang pokok tu takut kena tebang atau memang dah sampai masa ia berbuah. Apa pun semua ni atas kehendak Allah. Saya percaya setiap yang hidup tu ada rohnya. Jadi tak salah kalu dipraktikan cuma jangan la terlalu percaya. Bimbang pula  rosak akidah kita.

    Ok, cukuplah. Nak kongsi pulak lagi satu tips ni, rasanya saya pernah kongsikan dulu tapi mungkin tak berapa jelas. Jadi kepada readers yang email saya tanya tentang enzim pokok tu, saya buatkan soal jawab khas untuk menjawab soalan2 kamu ye.

S: Berapa lama nak peram nasi tu baru jadi enzim?
J: Bergantung kepada beras yang kamu guna. Ada sesetengah beras cepat basi tapi ada sesetengah beras boleh tahan lama.

S: Nasi boleh guna apa2 jenis pun ker?
J: Boleh guna apa2 jenis nasi asalkan nasi putih dan tidak berminyak. Nasi beras merah orang T'ganu buat nasi dagang tu tak boleh la...

S: Ada beza ke?
J: Secara logiknya, beras merah dikukus dgn santan untuk jadikannya nasi dagang. So, dah bukan nasi biasa sebab bercampur dgn bahan yang mempunyai sifat berminyak iaitu santan. Nasi lemak pun tak boleh sebab ada santan walaupun warnanya putih.Hihi...

S: Bagaimana tekstur nasi tu sebelum boleh jadi enzim?
J: Nasi basi yang telah berubah ke proses penapaian. Teksturnya agak lembik dan mungkin ada air masam yang keluar. Mungkin juga terdapatnya ulat2 yang bertindak sebagai agen pengurai.

S: Mesti kena tanam ke nasi basi tu?
J: Letak je kat pangkal pokok tu pun boleh, tapi kalau lalat mai datang buat kenduri kat situ saya tak tanggung.  ; )

S: Boleh bagi contoh gambaran tak?
J: Sila tengok gambar kat bawah ye...



Contoh pokok yang berbunga dan berbuah selepas 2 minggu - 6 minggu diberikan enzim.




So, selamat mencuba!! 

{ 1 komen... read them below or add one }

suka suka said...

Pagi tadi baru buang nasi semalam... tunggu hari ni ada ke tidak