Click Here!

Harap Malathion jadi penyelamat!

Ditulis oleh Aida Awie on Thursday, May 12, 2011

   Hujung minggu lepas, kami pasang sungkupan untuk kebun di belakang. Kesian tengok pokok-pokok tu layu je pasal terik sangat. Kat kawasan belakang rumah tak de pokok besar yang tumbuh untuk teduhkan kawasan, jadi tanah situ jadi sangat kontang. Jadi, sebagai alternatif sementara, kami pasangkan sungkupan atau shading agar pokok-pokok sayur tu tidak terlalu terik.

  Masa tengah pasang shading tu, ternampaklah kulat putih pada daun-daun kacang botor saya. Bila selak-selak lagi, jumpa pulak koloni kerengga. Kesian betul pokok kacang ni. nak dibuang, sayang sebab dah besar, gemuk pulak tu... Dah tumbuh bunga pun. Tak lama lagi boleh la rasa hasilnya. So, balik kerja Selasa lepas, singgah nurseri beli racun Malathion. RM5 jer sebotol. Orang nurseri tu kata, untuk kulat kena rawat dengan racun ni. Semburkan je pada kawasan terkena jangkitan kulat. Sebelum tu kena bancuh dulu racun ni dengan nisbah 1/2 penutup : 1 liter air. Masa sembur racun ni, bau dia macam asap fogging nyamuk tu. Kuat betul. Nasib baik pakai mask. Tu pun takut jugak kalau-kalau keracunan pulak.

    So, pagi tadi sebelum pergi kerja sempat jenguk jap pokok kacang belakang rumah. Alhamdulillah... Dah kurang sket kulat tu. Serangga hitam macam semut yang bertenggek sebelum ni pun tak nampak langsung kelibatnya. Agaknya dah mati la kut... Harap dapat la merasa hasilnya. Jangan jadi cam pokok labu sudah la, dapat makan pucuk jer. Buahnya tak pernahnya dapat merasa... asyik busuk jer.

Ni la kulat putih..
   
Tengok..Dah berbunga, sayangkan kalau tak jaga elok2..
 
Ni pulak koloni kerengga.. Tapi nampaknya dah mati kerengga kat dalam ni..
 
Haa.. Ni ler Malathion. Penyelamat tanaman saya!


{ 6 komen... read them below or add one }

NM02 said...

eh, dah tukar kaler font la... hehehe

Aida Awie said...

ye NM02..demi awak, saya tukar kaler font blog saye.. :)

ini ghafur said...

Mmg busuk racun ni huhu

ini ghafur said...

Mmg busuk racun ni huhu

Patrick Anyi said...

Tq info.. nanti nk g bli sebotol.. cili kena serang ngan kulat

Patrick Anyi said...

Tq info.. nanti nk g bli sebotol.. cili kena serang ngan kulat