Click Here!

Teater KL Sempit memang best!

Ditulis oleh Aida Ab Jalil on Tuesday, May 3, 2011

  Cuti panjang ni tak banyak yang saya dapat buat. Wishlist saya minggu lepas pun, satu je yang tertunai. Tengok teater KL Sempit. Tu jer yang dapat dilakukan. Selebihnya tak dapat dijalankan sebab gaji tak masuk lagi. Huhu..



   Alkisahnya, nak tengok teater ni pun ada drama panjang. Punyer la dah lama tak ke KL, sampai tak jumpe Panggung Bandaraya. Puas tawaf keliling dataran merdeka tu. Yang ada cuma screen besar yang tengah siarkan perlawanan bola dengan kru-kru yang sibuk buat persiapan untuk Hari Terbuka esoknya. Suami saya pun dok perli-perli kata saya xcited sangat sampai lupa nak baca bebetul info kat poster tuh. Kami dah siap tawaf satu dataran tu dok cari panggung bandaraya. Muke masing-masing cam hape jer.. Dah le hujan, penat pulak tu. Dengan sedihnye kitorang suami isteri pun berjalan la ke arah kereta yang kami park depan gereja mengadap Kelab Selangor tu. Konon tak jumpa panggung, nak le jalan-jalan kat area Pasar Seni. Leh le layan jiwe jap. Tengah sentap katanya.. Nak dijadikan cerita... masa keluar simpang tu, nampak la pulak poster teater KL Sempit. Lor kat situ je rupenye Panggung Bandaraya tu. Boleh sebesar bangunan tak nampak.. Wah! Senyum sampai ke telinga ko...

  Suami saya ape lagi,  cari parking ler. Dapat baik punye betul-betul depan gate. Jam dah tunjuk pukul 9 dah, katanya start pukul 8.30. Miss le intro citer dia. Sekali masuk, orang reception tu kata baru 10 minit start. Emm.. berbunga lagik. Ade rezeki jugak nak tengok teater ni. Paling best kitorang dapat seat paling depan sekali. Memang jelas habis laa.. No blocking-blocking. Tak nampak kepala orang langsung..

   Cerita habis lebih kurang kul 11 lebih malam. Tapi memang tak perasan langsung pasal best sangat jalan ceritanya. Memang apa yang disampaikan adalah masalah-masalah dan cara hidup yang serba mencabar di KL ni. Banyak gelak ketawa dengan keletah Ieda Moin. Tak kurang jugak dengan watak mak cik penjual kerepek tepi jalan tu. Babak sedih pun ada jugak sampai buat penonton belakang saya menangis. Sok sek sok sek saya dengar. Tapi tak ler mengganggu sangat sebab saya pon sedih jugak bila watak seorang ayah yang berkerja sebagai security guard berperit jerih membesarkan anak-anak dengan gaji yang cukup-cukup makan. Nak pulak watak tu dibawakan oleh Dato' Jalaludin Hassan. Emm.. bila tengok watak ni teringat la pulak kat abah saya. Terima kasih abah sebab besarkan kami semua. Ending cerita pun best sangat... Tahniah la kepada Raja Azrey sebab teater yang best ni.

P/S: Esok saya upload gambar-gambar teater. Hari ni lupe bawak cable..Hehehe..

{ 7 komen... read them below or add one }

NM02 said...

agak2 ada masuk utube tak? hehehe

Aida Ab Jalil said...

wallahu alam.. nnati saya try cari..

Dani Kaina said...

YUP...
MMG BETUL. KL SEMPIT MMG SUPERB.
SAYA TGK SMPAI 2 KALI. SEAT 2 DARI DEPAN LAK TUH. MMG CLEAR SGT.

ADA PERBEZAAN ANTARA MALAM PERTAMA DAN KETIGA.
-MALAM PERTAMA TIDAK ADA BABAK NYANYIAN SHAHDAN DAN LELA (KANDA DINDA), TERMASUK LAGU USTAZ(KALAU BERPACARAN).
TIDAK ADA BABAK 2 BAPOK NAK 'TRY' SHAHDAN...

APAPUN MMG TABIK SPRING PADA DATO' JALALUDIN HASSAN. PRACTICE SO HARD SAMPAI HILANG SUARA. TAPI DIE TETAP TERUSKAN... SUNGGUH PROFESSIONAL. WALUPUN AKU DAPAT RASE, TIAP KALI DIE TERAN SUARA, TENTU PERIT TEKAK DIE.. SYABAS DATUK!

APAPUN, KL SEMPIT MMG MANTOOP!
SEPATUTNYE DAPAT 'STANDING-OVATION'

nasrulhakeem said...

terima kasih sebb hadir teater Kl Sempit..

Aida Ab Jalil said...

Dani: Ye ker? Ada bezanye yer. Saya tengok hari terakhir, kira ok le ada babak yang fun tu.

Nasrulhakem : Tahniah juga kepada anda kerana ini hasil anda berdua.

Dani Kaina said...

yup aida...
memang ade beza...
biaselah,..
bagi org teater...
meskipun malam nih dah show..
tetap ade seribu idea dan perubahan.....itu lumrah,...=)

oh yee,..
20hb nih (mei)hingga 22hb ade show lagi ditempat yg same. pukul 8:30 mlm. tiket rm 5 sahaja....
tajuk dah x ingat laaaa.
tp mmg comfirm ade...
saya dah tentu datang tgk..

Aida Ab Jalil said...

thanks dani kaina, for the info..sure dtg kalau xde hal.. nak bayar masa bila rm5 tu?