Click Here!

Mari kongsi khasiat kemangi!

Ditulis oleh Aida Ab Jalil on Thursday, May 12, 2011


Pokok kemangi yang saya beli dari MAHA.
   Kenalpokok kemangi? Saya tanam pokok ni sebab suka dengan baunya. Lagi pun kalau masak lemak putih atau sayur air, memang letak pucuknya untuk wangikan masakan. Ala..Lebih kurang cam masak rendang letak daun kunyit ler..

  Asalnya saya beli pokok ni masa MAHA hari tu dan ditanam kat kebun belakang rumah. Sekarang dah keluar anak-anaknya banyak sangat. Pokok ni memang senang hidup sebab biji benihnya yang telah matang (warna coklat) tu ringan. Bila ditiup angin, di mana ia tersebar di situ lah ia tumbuh.

   Cubalah cari khasiat kemangi, pasti terkejut sebab salah satu khasiatnya adalah sebagai alternatif rawatan kemandulan. Tak caya cuba baca artikel di bawah ni..
 
Sumber: http://carahidup.um.ac.id/2009/06/khasiat-daun-kemangi/
   Banyak lagi khasiat pokok kemangi ni kepada kita. Antara lain, dapat mengatasi masalah bau mulut dan bau badan, menghilangkan kembung perut dan banyak lagi. Kat belakang rumah saya ada banyak sangat. Jadi, siapa-siapa yang duduk area Sg. Buloh, Kepong atau Kuala Selangor yang nak biji benih atau anak pokoknya, bolehlah hubungi saya melalui emel aidadewie7311@gmail.com . Insyaallah, semoga kita dapat berkongsi khasiatnya bersama-sama.

P/S: Sorry, kualiti gambar kurang baik.

{ 7 komen... read them below or add one }

[sutera kasih] said...

1st time dgr pkok kemangi..

FIRST INTERVIEW, AWAK DAH?
SAYA TAK SUKA PANGGILAN HANGIT!

adeq said...

salam,..ada lg ke pokok kemangi nie..hehe..nk tanya daun pokok nie bleh buat ulamkan..kwn sy pernah bagi dulu tp tak ingat mcmana rupanya bila berbunga..sy cuma mkn ulam daunnya saja.tak tahulah sama ke tak mcm yg aida punya.

Aida Awie said...

ada lagi.. kalau nk saya bagi benihnya. mmg buat ulam, kalau sakit perut saya kunyah gitu jer buat ubat.

adeq said...

hehe malulah plak tp klau aida nk bg benih bole ler..tp mcmana nk bg bole pos ker...nanti sy bayar kos penghantarannya.

Aida Ab Jalil said...

adeq, kalau nak email saya addnye. kalau malu, rugi ler. hehehe.

Aida Ab Jalil said...

lupe letak, email saya
aidadewie7311@gmail.com

adeq said...

terima kasih ler nanti sy emailkn alamat ye