Click Here!

DIY deko dinding kosong..

Ditulis oleh Aida Ab Jalil on Monday, November 22, 2010

  Petang ni nak story sket pasal deko kat rumah. Saja-saja jalan kat sebuah pasaraya hari tu, tiba-tiba mata ni tangkap satu bende yang rase cam best je nak letak kat rumah...Selalu nampak tapi tak de hati nak beli, tapi petang tu entah macam mana tergerak hati nak try kat rumah. Suami pun setuju jer memandangkan harganya pun tak lah mahal mane..So..dijadikan cerita, saya pun pilihlah dua tiga design yang dirasakan agak menarik. Banyak design nih..rambang mate nak pilih..

Rambang tak mata kamu sekalian?
   Dalam kepala otak kosong lagi ni nak tampal kat mane, main beli je dulu. Sampai kat rumah saya pun cuba-cubalah padankan design yang ada tu kat mana-mana yang rasa sesuai.. Nak letak kat mane yer?Sana...sini..situ.. Haa..Akhirnya saya pilih laluan tangga yang agak kosong, lagipun suami saya dah bagi amaran keras agar tak usik bahagian bawah. Bahagian bawah adalah hak mutlak dia. Kalau saya nak deko ikut idea gila saya tu, sila deko bahagian atas sahaja..Sebabnya, dia tak mahu rumah dia bertukar jadi taska plak nanti.. Hehehe..Oklah, saya pilih laluan tangga yang tersorok ni untuk merembeskan idea saya ni.
Tapi bukan kat wall yang cantik tu eh..suami saya bagi letak kat tangga bahagian atas sekali. Kiranya tak nampak jugaklah dari bawah..huaaa!!
   Satu demi satu sticker tu saya tampalkan. masa ni dah tak ikut sangat pun gambarajah panduan yang diberikan. Main ikut kepala saya je..Heee...

Ha..dah siap pun. Tapi suami saya kata cam ade tak kena sebab pokok tu kemetot sangat..
   Lepas dah siap, saya dengan bangganya menunjukkan hasil idea saya kepada suami. Macam ada yang tak kena la, pokok ni nampak macam terbantut jer..Tu yang keluar dari mulut suami saya... Haa...Ye ker bang?
Tak caya tengok nih..

Cam ada tak kena kan? Macam tak balance je pokok ni, dan di tambah ranting-ranting yang macam kebantutan.
    Dan-dan time tu jugak saya start kereta, terus gerak pergi kedai tu balik. Saya beli design yang sama satu lagi. Kali ni memang kena tambah ranting pokok jadi cantik dan menarik supaya suami saya bangga dengan idea gila isteri dia. Dan selepas saya menggunting dan menampal sticker kedua design yang sama tu dengan kreativiti sendiri, akhirnya jadilah pokok ni..

Haa..Sekarang ok tak? Dah ada dua sangkar..
   Dengan kreativiti yang ada, saya tambahkan beberapa elemen lain seperti rumput dan tunggul tu. Taklah nanti nampak janggal sebab pokok tu tumbuh tegak sorang diri..Kita nak berteman, pokok pun kite kasi teman. Dan sebab beli design yang sama, so sangkar burung lagi satu tu takkan nak buang jer kan? Apa kata kita letak sekali di dahan lain. So, burung pun tak sunyi lagi..

Hehehe..I'm not alone anymore!

Kalau orang sudi naik tangga je boleh tengok hasil kerja saya...Huhu..
   Nak tengok deko dalam bilik saya? Simple jer...sekadar mengisi ruang yang kosong.
Emm..ok tak? Bunga sakura dan burung layang-layang..
    Ok, tu jer lah idea yang saya nak kongsikan dengan kamu kamu sekalian..

{ 3 komen... read them below or add one }

Ninie Ahmad said...

very niceeee aida!for me nmpk modern..simple but nice..ade jual ke sticker nih kt mana??????? sepupu kiteorg baru bukak kedai pengantin..so kiteorg saje nk tolong decor utk dia...nk buat kat featured wall..tp design simple je...tp kalo dh sticker nih ade lagi besh!..pls pls aida kt mane beli???

QASEH MANSYA said...

salam...wah...cantik...
aku dlu ada beli gan kwn...hias bilik qaseh... sbb murah..aku dpt 4keping rm10...
tp ada kedai yg jual sekeping rm3.50....
ko beli dgn harga bp?...cantik kan...

Aida Ab Jalil said...

tqvm ninie & pella..aku beli design ni kat econsave rm10-4 kpg..tapi kalau beli kat pasar mega s.alam kat stadium pagi ahad tu ade yang jual rm 10-7 kpg...bergantung jugak pada designnyer..kalau murah sgt tu design simple sangat / kartun sangat..kalau nak beli leh datang sini..pg ahad kite lenjan kt s.alam...