Click Here!

Laporan Lawatan Tapak...

Ditulis oleh Aida Ab Jalil on Tuesday, November 23, 2010

   7.15 pagi tadi buat aktiviti macam selalu. Jalan-jalan tengok pokok. Hirup oksigen sebanyak-banyaknyer agar sentiasa segar..Sebab hari ni kena drive pi kerja sendiri..Drebar saya dah pencen , nak duduk umah plak hari ni..Hihihi...Suami saye ler drebar saye dua tiga hari ni, pasalnye minyak hitam bocor. Kereta kena masuk wad, nak tampal ape yang patut. So, Khamis sampai semalam saya merempit ke opis dengan suami saya. Orang merempit malam-malam, tapi kami merempit tak kira waktu...Macam perempit tegar la kan? Di mana ada kemahuan, di situ ada highway!!

  Ok, berbalik pada cerita asal, jenguk mulberi kesayangan saya..Tunas dah tumbuh dan putik-putik buah dah pun keluar..Eii..seronoknye rase hati. Belum makan buahnya lagi, tapi seronok ler rase sebab hidup jugak dia walaupun saya yang tanam. Dulu ada kawan saya kata tangan saya panas, tak sesuai tanam pokok. Tapi tengok hidup jer pokok-pokok yang saya tanam tuh... Mungkin masa dulu saya tanam tapi tak jaga bersungguh-sungguh kut..Tu yang mati tu, lagi pulak malas nak siram dan bagi baja.. Oklah, kite tak mau membebel pagi-pagi ni..Kita layan gambar jer la yer..
 

                                      
Banyakkan tunasnye? Tak lama lagi boleh la saya makan buahnya.
  Sekarang ni buah-buahnya hijau lagi. Mengikut kata Ann..dalam sebulan selepas tunas keluar, bolehlah kita petik buahnya bila sudah merah kehitaman. Masa tu rasanya memang manis sangat. Buah mulberi yang berwarna merah pula rasanya masam-masam sikit.


Ni ada sebiji buahnya yang merah, belum bertukar jadi hitam lagi.
   Boleh baca selanjutnya tentang info mulberi ni di blog Ann. Nak tanya apa pun boleh sebab Ann ni tak kedekut ilmu.
   Ok, sekarang dah tengok mulberi, saya check pulak pokok-pokok yang lain.


Pegaga saya yang dah separuh mati tertinggal di rumah lama dulu semakin membiak dengan jayanya,setelah mendapat semula kasih sayang dari tuannya...Cewah!!

   Haa..tak ketinggalan update info tentang pokok labu saya ni...

Haa..Tenguk tuh..


Rapat lagi...
 
Dari pandangan atas...Gemuk kan? Macam tuannya jugak...
    Saya siram dua kali sehari, kadang-kadang malas sekali sehari jer.. Baja bagi sekali setiap dua minggu. Saya bagi baja warna biru tu. Harganya kat Econsave RM 4.50... Tapi baru ni pergi kedai serbaneka NT Shop harganya cuma RM1.95. Saya nak jadilah pengguna bijak...So, saya pilih beli di NT Shop.

   Last sekali saya jenguk anak pokok bunga kobis dan lobak merah saya....

Dah besar dah..
   Dah besar dah mereka, tapi saya tak de masa lagi nak pindahkan ke polibeg yang besar. Mak mertua saya pesan, lobak merah kalau tanam dalam polibeg yang kecil, lobaknye jadi kecil. Kalau nak lobak jadi besar, tanam dalam polibeg besar dan dalam. Ooo..cam tu ye mi? Kalau saya nak hasilkan baby carrot, tanam dalam polibeg kecil je la kan? Betul ker ni ?

  Ok, tu jer lah cerita tentang lawatan tapak hari ni...Sesiapa yang ada info berkenaan leh komen kat ruang komen yer..Info anda amat-amat dihargai... Calo!!

{ 0 komen... read them below or add one }