Click Here!

Laksam yang memanggil memori..

Ditulis oleh Aida Ab Jalil on Friday, November 26, 2010

  Hari ni saya lunch laksam jer..Tahu tak laksam tu ape? Laksam ni sejenis makanan dari pantai timur. Diperbuat dari tepung beras. Kuahnya pula dari campuran ikan dan santan. Kire macam gulai lemak putih tu ler, cumenye ade isi ikan macam kuah laksa. Pastu, nak tambah sedap lagi, makan dengan sambal + ulam-ulaman la. Haa..Kalau sape-sape yang tak kenal dengan laksam sila tengok gambar di bawah ni.

Nilah dia laksam..
 Sebenarnya,dah lama saya tak makan laksam. Nak buat sendiri, kompom tak jadi. Pagi tadi singgah gerai kat area rumah tu, ternampaklah laksam ni...So, belilah satu. Nak try jer..sedap tak laksam yang akak tu buat. 

Masukkan sambal + ulam... Tuang kuah die..

Dah siap untuk dimakan..
   Haa...Kan dah siap tu..Ape lagi? Ngap la.. Eh eh, lupe plak..Bismillah hirrohmanir rahimm..
Emm..sekali dah makan, sedapnyerrr..Ngesal pulak beli satu je tadi. Bila makan laksam ni mula la teringat zaman-zaman kat UiTM Kelantan dulu..

UiTM di hatiku... Kampus Machang, Kelantan.
    Seronoknyer zaman belajar dulu.. Tiap-tiap minggu mesti pergi pasar Machang beli laksam. Maklumlah..kat sana harga makanan murah jer. Laksam sebungkus baru seriyal atau dua amah.. RM1 le tu.. Saya kuat makan masa belajar dulu.. Entah la kenape yer..? Coulture shock kut..Makanan sana murah dari di KL. Hehehe..Tu yang makan tak ingat dunia tuh...Tiap kali balik cuti semester mesti mak saya bising, sebab saya makin membelon.. Apa nak buat mak, kejutan budaya...Kat sana rege makanan murah dari sini..Tak pe la kan? Asal saya tak buat kejutan budaya yang lain, yang boleh memalukan mak abah saya kan? Kan..kan?

  Kat sana jugalah saya bertemu cintan saya sekarang... Hiks..Malulah!


Cintan saya yang berlumba-lumba membesar dengan saya!
    Tapi lepas jumpe cintan saya, makanan fav saya tibe-tibe jer bertukar dari laksam jadi nasi ayam halia kedai Mek Siam..Hahaha..

 Ok..sampai sini jer. Lunch hour saya pun nak abis dah. Kite sambung citer lain plak nanti yer..

{ 5 komen... read them below or add one }

Anonymous said...

ewah2...laksammm satuuuuuuuuuuuuuuuuu

qaseh mansya said...

terbaeekkk....tp aku tak brp boleh mkm laksam..aku hantu laksa penang..yg paling syok ada kat mid valley tu...wowwww..best....
apa2 pun selamat menjamu selera

Aida Ab Jalil said...

siappp!! tapi nak send mane ni..xtau sape ?

Anonymous said...

i laaaa...teman u balik kl mase kat mache dulu...hehehehehe....

Aida Ab Jalil said...

ooo..si chekgu yoi ler ni...