Click Here!

Kes Dirang buat kami terkenang Adika ...

Ditulis oleh Aida Ab Jalil on Saturday, March 17, 2012

   Mendengar berita ibu yang kematian anaknya memang suatu yang menyedihkan dan ia mengingatkan kami tentang Adika.Saya mendoakan agar ibu kanak2 malang itu tabah menghadapi dugaan Allah. Tak dapat dibayangkanlah andai kami berada di tempatnya sedangkan kematian kucing saja dah benar2 merobek hati kami. Cuma baru sekarang kami dapat menerima kenyataan tentang kematian Adika,kucing kesayangan kami. Kalau mula2 dulu pantang kalau teringat, pasti sebak dan terus menangis. Kami terlalu sayangkannya seperti anak sendiri. Keletahnya menghiburkan. Paling kami terasa bila tiada lagi yang menyambut kami bila pulang dari kerja dan tiada lagi teman ketika saya memasak. Rasanya macam sekejap dan tak puas lagi bela dia. Tapi kami kena sedar bahawa semuanya hanya pinjaman dari Allah. Tiada yang kekal kecuali Allah s.w.t.


  Tiga hari sebelum Adika mati, dia demam. Tapi saya sangkakan tak apa2 jadi saya tak bawa pun ke klinik. Kemudian dia mula hilang selera. Makannya pun sedikit dan perlu disuapkan ke mulut. Dia seolah-olah tak dapat melihat dan bingung. Adakala bila dia berjalan dan terlanggar sofa, dia cuma akan berdiri di situ seperti kebingungan sehinggalah kita mengalihkannya. Saya tak sangka itulah hari terakhir kami melihatnya. Ketika kami hantar ke klinik, doktor pun ada pesan supaya kami bersedia dengan segala kemungkinan. Keadaan Adika betul2 kritikal dan separa stroke. Walaupun saya kata saya redha dengan kepergiannya tp sehingga ke hari ini saya masih terkenangkannya lagi.


Published with Blogger-droid v2.0.4

{ 0 komen... read them below or add one }