Click Here!

Bebola Sayur Ilham dari Blog Watie..

Ditulis oleh Aida Ab Jalil on Tuesday, December 28, 2010

   Meh kita buat bebola sayur nak tak? Saya cuba-cuba je resepi ni, main agak-agak je nih. Dapat ilham pun  masa tengok bebola ketam kat blog Watie. Memang tak boleh tahan tengok bebola ketam dia. Lapar memanjang perut saya semalam dok teringat je kat bebola ketam tu.  So, petang semalam nak try la buat.
  
   Bukak peti ais.... nampak sayur je. Bukak peti atas plak, ade la dada ayam dua ketul. Gunakan jer la apa yang ada. Dada ayam tu saya blender kasi hancur ayam die. Amik isi je tau. Jangan plak blender dengan tulang putih tu sekali.. Siap blender, potong-potong la sayur yang ada tuh. Kali ni memang sengaja letak cili api lebih sikit. Cili tu pun cili yang petik kat kebun saya tu jugak. Merasa juga hasilnya..sebelum pokok tu mati.

   Sambil potong sayur, rebus kentang sampai empuk. Letak sikit garam yer masa merebus ni. Biar rasa dia sebati gitu...



    Gaulkan semua bahan tu sampai jadi cam ni...


    Kemudian tambah sikit tepung dan jemput-jemput dengan jejari comel kamu tu. Goreng dalam minyak panas dan siap!!


    Oh! sedapnye.. Tapi saya punya tak jadi bebola, macam cekodok jer. Ahh..Tak kisahlah. Makan sampai licin! Mekaceh Watie bagi saya ilham.





{ 0 komen... read them below or add one }